tisdag 21 december 2010

Torsk på Tradera

Dear Frank

Som du vet har jag haft ett lite fånigt rynk på näsan åt begagnade prylar. Man vet liksom inte vad de har varit med om. Hur rent kan man diska en burk för att förvara te i om det tidigare varit arsenik eller råttgift i den? Och hur snuskig var egentligen personen som hade den snygga skinnjackan tidigare? Ja du fattar.

Men hur kul är nya prylar? (Ja, om man inte pratar teknik vill säga, I loooove teknik.) Och så MILJÖN. Och patina. Patina är svårt att härma, för att inte säga helt omöjligt, om det ska vara riktigt snyggt. Och nya kläder, hur otäcka saker innehåller inte de, flamskyddsmedel och skit. Som sedan återfinns i levern på våra barn. Och i fiskarna och groddjuren. Och så vidare och så vidare.

I alla fall. Som du förstår har något hänt.

Senaste veckan har jag blivit helt torsk på tradera. Det är ju inte som att jag inte har vetat att det har funnits tidigare, men jag har liksom vägrat. Vägrat blocket också. Men nu så.
Ja det började i våras med de där röda skorna, du vet. Jag skulle kunna bo i dem.
Men sedan hände inget mer och jag hade lite dåligt samvete för jag var nog helt enkelt inte världsbäst på det där, lämna omdömen och hålla på, verkar vara ett ställe där folk... ja jag har läst ett och annat konstigt på de där omdömes sidorna. (Vad är det för mening med omdömen om folk blir utskällda för att de inte bara ger femmor, när det nu var något problem som gjorde att de valde en trea istället? Nåväl.)

Som sagt, nu så. Har jag köpt på mig en hel radda gamla prylar. Snygga vintage, några riktigt billiga och andra, hmm, var det andra som tyckte var lika snygga. Och bara på en vecka hinner man lära sig en del, det fanns ett objekt jag missade som jag i efterhand inte kan fatta att jag budade så lågt på. Och ärligt talat - ett omvänt också, va faan skulle jag lägga 39 spänn på en inget-vidare-pryl för? Jag ångrade mig redan dagen efter, men mitt bud på utropspriset låg kvar och - ja på den vägen är det. Jag får väl sälja den igen!

Och nu idag. Har jag hittat ett par skor på blocket. Jag menar skor, någons ANVÄNDA SKOR! Hur äckliga fötter hade förra ägaren? Droppande tåbira? Hur många hundskitar har personen trampat i? Är spyorna ordentligt avtvättade?
Men jag vill ha dem ändå.
De är så snygga och jag har letat sedan jag hittade 5-åringens (sprillans nya) på rea (de var så dyra så annars hade jag inte kunnat köpt dem). Då fanns det några barnstorlekar kvar, mellan 18 och 30 ungefär, och de enda som finns att få tag i i butik idag är herrstorlekar. Det funkar inte på ett par fötter storlek 36, hur många sockor jag än är beredd att stoppa i... och som du vet älskar jag ändå raggsockor i lager på lager.

Så jag köper dem nog ändå. Bara jag får svar någon gång, bara de är kvar. Annars ska jag fortsätta söka varje dag på alla annonssidor för nu vet jag att det KAN komma ett par till.

För en summa man bara kan gissa, om det är på Tradera.

Tradera är en speciell värld.