onsdag 22 december 2010

Att frysa är ett osexigt val

Dear Frank

Hur kan man ha sån ärt att man både klagar på kylan och sedan hävdar att man inte klär på sig för att man inte vill -  i meningarna efter varann?!

Jag vill börja med att säga: förut var jag också dum i huvudet. Förut. För länge sedan.

Idag är det 21 grader kallt men redan vid tre grader kallt det är inte sällan man ser blåfrusna människor stå och huttra vid någon busshållplats, eller så är det någon man känner ytligt som säger 'fy fan vad kallt det är, jag fryser så jag dör'. Jaha ditt jävla pucko tänker jag då och svarar Mmhm och framhärdar de i hur ruskigt kallt det är så kan det hända att jag säger 'jag har bla bla bla, vad använder du för långkalsonger då?'. Långkalsonger? säger personen. 'Nä sånt har inte jag.' (Och i bästa fall tillägger de 'sånt är för veklingar' eller 'man är ju viking'. Men jag är ganska säker på att vikingar var bättre på att klä på sig; inte frös de med flit i alla fall. De kanske frös mer än vi men då var de för att de inte hade mer att klä på sig. Och hur kan man ha sån ärt att man både klagar på kylan och sedan hävdar att man inte klär på sig för att man inte vill -  i meningarna efter varann?!)

Tillbaka till personen som har lika mycket på benen när det är 21 grader kallt som när det är 18 plusgrader i augusti. Antagligen saknar han även något av följande, eller för den delen inte helt osannolikt alltihopa: mössa, vantar, extra varmt på fötterna.

Och då är man fane mej dum i huvudet.

Då kan man få höra argumenten: 'jag ser så tjock ut med långkalsonger' eller 'det förstör min frisyr'. Bullshit att 0,5 millimeter extra tyg kan få dig att se tjockare ut. Och frisyren, jo visst det håller jag med om. Prova det här: fluffig fodrad luva som inte sitter åt över håret. Värmer det med. Eller byt den jävla frippan eller prova en bättre styling.

Någon gång runt den tid då jag blev 20 år, när 90-talet var ungt och precis innan grungen kom på bred front och det blev modernt med mössa (året runt) - då kom jag på att man är fan så mycket snyggare om man är varm och go' – och glad – i en ful mössa* än om man står där med fixat hår och kort kjol men har blå läppar och skakar (och surar). Det är helt enkelt inte läckert. Inte det minsta sexigt. Inte hos karlar heller (även om de i regel inte har kjol, men såna där tunna tajta brallor där man ser rumpan kan inte vara så varma de heller); föreställ dig (fast det kanske är svårt för dig där i värmen Frank men föreställ dig ändå) att möta någon du gärna skulle kramas med men när personen tar i dig är det som att få en kylklamp runt halsen och sedan börjar personen klaga - på något som dessutom bara påvisar personens egen oförmåga att ta hand om sig själv.

Helt otroligt osexigt. Och förutom det är det som att gå omkring med en tröja där det står 'jag har 43 i iq'.

Kalla händer, nariga och sträva av brist på vantar - det är inte sådana händer som jag vill ska ta i mig.

Te-huve-variant av mössa för inbitna punkare. Coolt. Undrar om hans mamma sydde den?


Så här gör jag (och jag är, som du ju nu vet, bäst, haha):
• har något på huvudet. Det är roligare att ha något på huvudet om man gillar det som är där, hitta på något som du tycker om/ tycker är kul/ talar om vem du är
• rejäla vantar. Sådana som är skapade för Mount Everest, typ.
• sulor i skorna. Värmereflekterande och/eller i ull. Då kan man till och med ha jumpadojor hela vintern, inga problem.
• sockor i ull på fötterna. Nu har jag det ju gärna jämt, men om man inte vill det så är ändå tipset när det är som kallast: skippa bomullen. Det blir MYCKET varmare med bara ull (eller ull&alpacka) för det värmer även när det är fuktigt och leder dessutom iväg fukten, medan bomullen håller den kvar och därmed kyler. Det finns yllestrumpor som är lika tunna som dina vanliga i bomull eller, iofs mer ovanligt men ändå, siden.
• långkalsonger för bövelen. Om du nu är så kinkig (och tycker det blir för varmt inne fast du då kan ta av dig till kortärmat på överkroppen) så prova de i siden. Svalt när det är varmt, varmt när det är kallt. Fast själv äger jag inga långkalsonger – hör och häpna – men det är för att jag använder mina jumpabrallor (som jag aldrig jumpar i utan bara har synligt hemma) under andra byxor.
• rör på dig. Vilket ju låter som en superfånig kommentar men nu när jag kom in från dessa 21 minusgrader så var jag lite för varm. Och jag hade en vanlig tunn tröja på mig, fleece och jacka. (Och dubbla byxor och dubbla raggsockor i de fodrade skorna och mössa och vantar.) Och jag var varm för att jag gick i ett sånt tempo att kroppen fick jobba. Och det kan varenda jävel göra; är du helt otränad så ökar du bara farten lite så att det blir precis så jobbigt att du blir aningens varm (inte svettas, det kyler ju!). Och är du mer tränad – ja det är nog inte du som läser det här för det vet du redan. Och Frank, du är en latoxe på en varm ö så du behöver bara tänka på det när du kommer hit och hälsar på.

Haha, nu kom jag på varför den där snubben tyckte jag var så snygg här om dagen! Jag var varm och nöjd och därmed sexig, det var egentligen inte snygg jag var! Hahahaha!



Några som inte kan välja att klä på sig är de riktigt små barnen.

Jag kan inte förstå att det är så ofta som man ser påpälsade (jo, faktiskt) föräldrar som har med sig små små barn, som inte ens kan säga att de fryser, och så har de helt röda eller blå händer och är ledsna.

Jodå, det klart jag vet att barn många gånger är varma om händerna fast vi andra behöver vantar, jag har förstås egen erfarenhet av det och det är naturligtvis inte de fallen jag menar – det är ju bara att känna på deras händer så vet man i vilket tillstånd de är. Och händer som är varma är inte blåröda. Jag lovar. De är hudfärgade. Och barnet är förmodligen nöjt med att sitta i pulkan då.
Det gör rejält ont att frysa när det gått tillräckligt långt, har vissa vuxna glömt det?

'Han bara tar av sig vantarna hela tiden' eller 'jag kan inte få dem att sitta kvar på'. Kyss mig i arslet, är du vuxen eller inte?! Lös problemet! Om du vet att ditt barn behöver vantarna på (eller anar att ditt barn nog borde ha det...) så sätt på långa vantar (såna 'dagisvantar' som nästan går upp till armbågen) innan overallen. Rätt knepigt att få av dem sedan. Men om ditt barn ändå har talang för det finns det såna där spännen som ser till att vantarna sitter på plats.
Slöa nonchalanta vuxna.
Stackars vissa barn.

Om du har ett barn utan vantar som gnäller av till synes ingen anledning kan du ju prova att värma händerna på barnet och se vad som händer.
(Inte helt ovanligt att det är tvärtom heller; allt för påpälsade barn som gnäller för att de håller på att få värmeslag - känn efter - nacken är ett bra ställe som avslöjar resten av kroppen när de är så små - så de inte kokar i sina thermokläder.)

Och en till sak – om man är varm om händerna själv är det lätt att värma sitt barns händer. Det är väldigt skönt att som liten kunna komma till en vuxen som kupar sina händer runt dina och bara värmer.


Så.
Det blev ett långt utlägg om alla puckon som väljer att frysa av egen fri vilja. Skyll er själva och sluta klaga.







* ungefär som att man även är snyggare i cykelhjälm än med en hjärnskada