tisdag 4 oktober 2011

icke kontanta - fråga icke

Dear Frank, mitt förakt för telenor växer. Nu har jag själv tabbat mig genom att inte sakna deras faktura, förmodligen med den omedvetna känslan 'varför betala för något som ändå inte funkar' men icke desto mindre: det klart jag ska betala deras fakturor. Naturligtvis ska det vara så. Så det gjorde jag. Det här är vad som hänt sedan...:

Telenor stängde av min telefon, samma dag som jag lade in fakturan hos banken.
Okej så långt; jag förstår dem. Det är okej.

Jag frågade dem och de sa då och sa idag, att innan de hann skicka mitt ärende vidare till inkasso så hann jag betala.
De har nu haft pengarna i över en vecka - men sätta igång min telefon? Icke.

På telefon säger de att
1. Jag har ingen skuld hos dem
2. De kan ändå inte sätta igång min telefon

Varför? undrar då jag.

'Vi kan se att pengarna var på vårt konto samma dag som vi senare skickade ditt ärende till inkasso men den som skickade vidare ditt ärende såg inte det då.'

Nej, okej. Så i värsta fall får jag betala även till inkassoföretaget för att de har skickat ett brev trots att skulden var betald - men varför kan då inte NI sätta igång min telefon - du sa ju nyss att jag inte har någon skuld hos er - och så får jag betala brevkostnaden till inkassoföretaget?

'Du måste betala till dem också.'

Men ni är ju två helt olika företag?

'Ja.'

Helt fristående från varann?

'Ja.'

Men trots att det är sju dagar sedan jag betalade min faktura till er så kan jag ändå inte få använda min telefon?

'Eh, nej.'

Fast jag har inget obetalt hos er?

'Eh, nej.'

Så om jag har en skuld till ett annat företag som är helt fristående från er, säg, tex vattenfall, eller kanske ikea, en faktura som jag ännu inte fått och än mindre förfallit ännu - då anser ni ändå att ni kan stänga av min telefon för det?

'Självklart inte!'

Nää, det tycker ju inte jag heller - så eftersom jag inte har någon skuld hos ER - och det inkassoföretag ni använder er av inte hann få iväg något brev innan falturan var betald - varför får jag inte tillgång till det abonnemang som jag är bunden till? Är det inte de som ska driva in inkassokostnaden i så fall?

'Vänta så ska jag prata med en kollega.'

Och här, dear Frank och mina damer och herrar, händer det som alltid händer hos telenor - jag blir bortkopplad. Och ingen jävel ringer upp, och det är väl lika bra det eftersom jag lånat en telefon för att kunna ringa dem.

Så jag köper ett kontantkort för att inte behöva använda andra människors telefoner. Och då blir det ännu värre:

Ringer jag från kontantkortet till deras kundservice (åh, vad det tar emot att inte sätta det inom sitationstecken!) slipper jag visserligen den evighetslånga upprabblingen av val jag kan göra - men det är å andra sidan OMÖJLIGT att få prata med någon.

Som kontantkortsinnehavare förväntas jag inte ha några andra frågor än om mitt saldo eller att vilja ändra svarsbesked i min telefonsvarare. INGET val om att få prata med någon.
Efter en minut och 25 sekunder kopplas samtalet automatiskt ned.

Inte ens den funktionen som finns ibland 'orkar du vänta länge nog' så kopplas du till telefonist, dyker upp.

Nu ska jag prova om det går att dölja mitt nummer så jag kan ringa dem igen och prata med dem.

Jag ser lite olika scenarion framför mig om vad som kan komma att hända - INGET av dem är något positivt.